Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
voor: Koor (éénstemmig), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 907746
voor: Zangstem (middel), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 910962
voor: Zangstem (middel), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 909483
voor: Zangstem (hoog), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 908860
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 906782
voor: Cello, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 897934
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 308614
Steirisches Volkslied
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 308571
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 308566
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 308499
Walzer mit Orchester oder Klavier
voor: Koor
Koorstem Tenor 1
Artikelnr.: 308448
Walzer
voor: Koor
Koorstem Tenor 1
Artikelnr.: 308446
Suite Nr. 3 für Streicher
Eulenburg Orchestral Series
voor: Strijkorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1552129
voor: Altviool, piano
Boek
Artikelnr.: 1007866
for two violins, viola and cello
archive copy
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
4 losse partijen
Artikelnr.: 662622
Lyrisches Drama in einem Akt
voor: Opera
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 198788
Suite 1
EOS – Eulenburg Orchestral Series
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 608090
Zwei Neujahrsliedsätze zu einer Weise von Siegfried Reda
voor: Gemischter Chor, SAB, Gemischter Chor (SATB)
Koorpartituur
Artikelnr.: 117178
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 609903
Klavierkonzert Nr. 2
Fassung für zwei Klaviere
voor: 2 piano's
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 197733
voor: Gemengd koor (SSAATTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 607233
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 181012
Nr. 12 Cum descendisset Jesus (Matth. 8, 1-13)
voor: Zangstem (tenor/sopraan), piano
Artikelnr.: 351870
voor: Tenor-Solo, gemischter Chor (SATB) und Orchester
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 351852
Eine fröhliche Weinkantateop. 72
voor: Männerchor (TTBB), Solo (T) und kleines Orchester
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 351780
Vokalise
voor: Zangstem (hoog), piano
Artikelnr.: 352622
voor: Piano
Artikelnr.: 287992
op. 50
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur
Artikelnr.: 288506
op. 22
voor: Alt, Violine und Violoncello
Partituur
Artikelnr.: 288383
voor: Viool, cello, piano (piano trio)
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 285103
Kantate
voor: mittlere Männerstimme und Klavier
Artikelnr.: 352399
voor: Zangstem (middel), piano
Artikelnr.: 286748
voor: Piano
Artikelnr.: 486789
voor: 3 saxofoons (ATBar)
Artikelnr.: 187810
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 4
Artikelnr.: 188438
voor: Gemengd koor a capella
Zingpartituur
Artikelnr.: 131427
Per Fagotto E Violoncello
voor: Bassoon and Various Instruments
Partituur
Artikelnr.: 388766
Studien für 1. Posaune, 2. Posaune, 3. Posaune, Tenortuba, Basstuba, 1. Tuba, 2. Tuba
voor: Trombone [tuba]
Losse partij(en)
Artikelnr.: 378754
über ein Thema von Michail Glinka
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 358647
voor: Klarinet, piano
Artikelnr.: 379845
voor: Symfonieorkest
Partituur
Artikelnr.: 379535
voor: Klassieke gitaar
Bladmuziek, online audio
Artikelnr.: 1657608
Epistelmotette zum 26. Sonntag nach Trinitatis
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115411
Epistelmotette für den 2. Sonntag nach Trinitatis
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115390
Kantate
voor: Tenor solo, Gemischter Chor, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 115264
2 Sätze aus "Liturgische Sätze über altevangelische Kyrie- und Gloriaweisen" op. 13 (1933/35)
voor: Koor
Koorpartituur
Artikelnr.: 114880
Messe
voor: Koor
Koorpartituur
Artikelnr.: 115803
Epistelmotette zu Michaelis
Es erhub sich ein Streit im Himmel
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115670
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven