Welkom in de nieuwe Stretta bladmuziek shop!

Directeuren

Eindelijk is het zover – onze website heeft een nieuwe look. Naast een nieuw design hebben we vooral de gebruiksvriendelijkheid voor u vergroot. Met de supersnelle zoekfunctie kunt u eenvoudig door meer dan 400.000 artikelen bladeren en de talrijke zoekfilters gebruiken om uw bladmuziek en accessoires te vinden. Met slechts een paar klikken vindt u passende muziek voor elke gelegenheid, elk instrument, elk genre en met verschillende moeilijkheidsgraden. Natuurlijk kunnen alle categorieën met elkaar gecombineerd worden!

Ga op ontdekkingsreis door de nieuwe shop en geef ons uw feedback.

Johan von Slageren en Udo Wessiepe, algemeen directeuren

Wilt u een idee krijgen van alle andere koppen achter Stretta Music?

Waarom Stretta?

  • meer dan 400.000 muziekboeken met pop, jazz, klassiek en alle andere genres
  • plus belangrijke accessoires voor alle muzikanten: muziekstandaards, lampen, stemvorken, boeken,...
  • snelle levering: voorraadartikelen die van maandag tot vrijdag besteld worden tot 17.00 uur (zaterdags tot 10.00 uur), verzenden wij op dezelfde dag!
  • lage verzendkosten: € 3,90, vanaf € 50,- bestelwaarde gratis verzending!
  • veel betaalmogelijkheden, ook tegen factuur
  • gedetailleerde artikelbeschrijvingen met bladmuziek en geluidsdemo's
  • diverse zoek- en filteropties
  • persoonlijk advies van ervaren muzikanten
  • toegang tot talrijke arrangementen als download
  • actuele informatie over nieuws, aanbiedingen en nog veel meer over de 14-daagse Stretta Letter, de homepage of onze Facebook-pagina

Opera thuis

De zomer is het seizoen van de festivals. Ook al was het zo heet als dit jaar. De drie grote en traditionele muziekfestivals in de duitstalige landen – het Bayreuth Festival, het Salzburger Festival en het Luzern Festival – hadden opnieuw wereldsterren om spannende programma's an schandalen aan te bieden. Het meest spectaculaire dit jaar: de afzegging van Roberto Alagna, die gepland was om Lohengrin te zingen, slechts twee dagen voor de repetities in Bayreuth.

Wie geen kaartjes kreeg of zich de reis niet wilde veroorloven, kon veel van de concerten en operavoorstellingen op radio, televisie en via video livestream op het internet meebeleven. Zo kunt u de openingspremière van Bayreuth nog tot het einde van het jaar op BR-Klassik bekijken!

Maar het mooiste is nog steeds om zelf muziek te maken. Daarom willen wij u herinneren aan de mooie traditie uit de 19e eeuw om populaire opera's te spelen in verkorte arrangementen voor familie en vrienden. We hebben een paar suggesties:

W.A. Mozart: Zes eenvoudige stukken

uit de opera “Die Zauberflöte”

Van Christian Gottlob Neefe, een tijdgenoot van Mozart, komen deze lichte arrangementen voor piano quatre mains. De “Toverfluit” werd deze zomer in Salzburg nieuw geënsceneerd, met een figuur van de grootvader die is toegevoegd als “verteller”.

Bladmuziek bekijken


W.A. Mozart: Die Zauberflöte

gearrangeerd voor viool (fluit), altviool en gitaar

Antoine de Lhoyer (1768-1852) maakte dit arrangement voor een vrij ongebruikelijke instrumentatie.

Score en deelverzameling zijn apart verkrijgbaar!


R. Wagner: Voorspel van “Tristan and Isolde”

bewerkt voor strijksextet

Wagners “Tristan” werd ook dit jaar door Katharina Wagner, intendant van het festival, in Bayreuth geënsceneerd. Zelfs in deze versie voor strijksextet verliest de muziek van deze opera niets van zijn romantische verlangen naar liefde en dood. Net als het origineel is dit arrangement niet eenvoudig te spelen en vereist het minstens een semi-professioneel niveau van alle deelnemers!

Partituur en stemcompositie


R. Wagner: Het motiefboek

uit opera’s en muziekdrama’s

Als u van plan bent volgend jaar een bezoek aan Bayreuth te brengen, kunt u zich met deze verzameling van alle leidmotieven uit Wagner’s opera’s voorbereiden op de pauzegesprekken aan de piano.

Bekijk volume 1 of volume 2.


Grote koorwerken voor kleine orkestbezetting

Carus - Reduzierte Besetzungen

Het idee van het onaantastbare muzikale kunstwerk is een kind uit de late 19e eeuw. Eeuwenlang was de herbewerking van werken en hun aanpassing aan de omstandigheden van de betreffende uitvoering normaal.

Carus-Verlag volgt deze pragmatische benadering van meesterwerken en biedt een hele reeks bekende koorwerken aan met een gereduceerde orkestrale bezetting. Dit maakt niet alleen grote werken mogelijk voor kleinere koren - de nieuwe versies dompelen de bekende werken onder in een vaak verfrissend nieuw geluid.

De reikwijdte van de gedichten in het origineel varieert van een iets kleiner aantal blaasinstrumenten (Haydn: De Schepping) tot kamerorkestinstrumentatie (Brahms: Requiem en Schicksalslied, Dvořák: Stabat mater) tot werkelijk substantiële revisies: Terwijl Bruckners Te Deum met koperkwintet en orgel de kracht van de originele versie suggereert, biedt Dvořáks Mis in D-majeur met houtblazerskwintet een zeer kamermuziekgeluid. Het verste van het origineel is de fantasierijke bewerking van Verdis Requiem voor slechts vijf muzikanten: hoorn, contrabas, piano, marimba en percussie. De “Schicksalsschläge” van de basdrum, die zo kenmerkend zijn voor dit werk, mogen natuurlijk ook in deze versie niet ontbreken.

Minder of nauwelijks bekende werken zijn ook verkrijgbaar in arrangementen en kunnen hun weg vinden naar het repertoire: Rossinis Stabat mater, Gounods Requiem of Puccinis Messa di Gloria.

De pianouittreksels en koorpartituren kunnen in alle revisies gecombineerd worden, evenals met de strijkerpartijen van de originele versie.