“De muziek is Bach net zoveel verschuldigd, als een religie aan haar grondlegger.” (Robert Schumann)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) is veel meer dan enkel de bekendste componist uit de barok. De onuitputtelijke rijkdom van zijn oeuvre zorgt onophoudelijk voor verwondering en voor de vraag, hoe het mogelijk is dat iemand al deze muzikale pracht in zijn leven kon voortbrengen. Breng anderen in vervoering met muziek van Bach via Stretta!
Meer over het leven en het oeuvre van Bach vind je hier!
Na enkele aanstellingen als organist, begon J.S. Bach in 1708 te werken als hoforganist en kamermusicus bij de Hertog van Sachsen-Weimar. In deze periode ontstond een groot deel van zijn stukken voor orgel (Bladmuziek voor orgel van J.S. Bach). In 1714 werd hij tot concertmeester van het hoforkest bevorderd. Dat bracht de verplichting met zich mee, om regelmatig een cantate voor de Godsdienst op zondag te componeren. Daarmee werd de basis gelegd voor de ongeveer 300 Bach-cantates, waarvan er om en nabij de 200 bewaard zijn gebleven.
Toen Bach later, vanaf 1717, kapelmeester werd aan het calvinistische hof van de vorst van Anhalt-Köthen, was er geen plek voor religieuze muziek. Hier ontstonden daarom veel instrumentale werken, waaronder de Brandenburgse concerten van J. S. Bach.
In 1723 trad Bach in dienst van de stad Leipzig als cantor van de Thomaskirche. Hij was daarnaast muzikaal verantwoordelijk voor de andere grote kerken in Leipzig, muzikaal leider van het Thomanerchor en docent aan de Thomasschule. In zijn laatste levensjaren werd Bach door een oogziekte langzaam maar zeker volledig blind. De werken die hij in die periode schreef gelden als het summum van de contrapunt, zoals met name de “Kunst der Fuge”. De Mis in b-klein van J. S. Bach is ook aan deze periode toe te schrijven.
Na zijn dood raakten Bach en zijn muziek voor het grote publiek in vergetelheid, maar zijn zoons en zijn opvolgers als Thomascantor bewaarden zijn werken en hielden zijn nagedachtenis in ere. Componisten als Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven bewonderden Bach met name om de toepassing van het contrapunt en pasten dit vervolgens zelf toe in hun composities.
De zogenaamde “Bach-Renaissance” in de 19e eeuw leidde in 1829 tot een uitvoering van de Matthäus-Passion van J. S. Bach, georganiseerd door Felix Mendelssohn-Bartholdy. Een andere mijlpaal was de uitgave van de verzamelde werken van Bach, die in het tweede deel van de 19e eeuw ontstond. Dit zorgde uiteindelijk voor een definitieve hernieuwde interesse in de muziek van Bach.
Johann Sebastian Bach stamt uit een muzikantenfamilie, wiens stamboom over honderden jaren uitgespreid is. Vier van zijn zoons zetten de traditie voort en werden componist. Het bracht ze van Londen tot Milaan, waar ze met hun werken de overgangsperiode tussen de barok en de klassieke periode vertegenwoordigden.
Kantate zum Sonntag Sexagesimae
Leipziger Fassung, 1715(?)
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 655881
voor: Symfonieorkest
Losse partij
Artikelnr.: 243017
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 213965
BWV 232; aus: h-Moll-Messe
Einzelstimme Org.
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 363681
Funeral motet
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 373118
Cantata for New Year's Day; Circumcision of Christ
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 424231
Cantata for the 19th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: Solist (bas), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 424214
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias
Früher J.S. Bach zugeschriebenes Werk
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), dwarsfluit, strijkers, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424480
Kantate zum 1. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424378
Kantate zum 3. Osterfesttag
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 642819
Kantate zum 3. Osterfesttag
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 642765
Kantate zum Ratswechsel
voor: Basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 642047
Kantate zum 12. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: Zangstem (alt), orgel (obl.), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 673220
Kantate zum 3. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 492425
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); basso continuo ad lib.
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 234245
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, fagot, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 233912
Kantate zum Sonntag Misericordias Domini
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 233375
Kantate zum 16. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1009362
Cantata for the 20th Sunday after Trinity.
Leipzig Version.
Reconstruction Masaaki Suzuki
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797122
Cantata for the 21st Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 687872
Cantata for the Feast of John the Baptist
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 687572
Cantata for the Feast of John the Baptist
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 687569
Cantata for the 7th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 673188
voor: Symfonieorkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 605866
am neunten Sonntag nach Trinitatis
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 553151
am 4. Sonntag nach Trinitatis
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 432331
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
zum 24. Sonntag nach Trinitatis
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 332890
Cantata for the 1st Sunday after Easter
Stuttgarter Bach-Ausgaben Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 634127
Version Koch
Stuttgarter Bach-Ausgaben Urtext
voor: 3 solisten (SAT), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 776132
G. Schirmer Band-Orchestra
Losse partij klarinet
Artikelnr.: 904992
G. Schirmer Band-Orchestra
Losse partij Hobo
Artikelnr.: 903758
Passio secundum Joannem BWV 245 - Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
Fassung II (1725)
voor: 5 solisten (SATBB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 627393
Cantata for the New Year's Day
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor, orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 797155
Cantata for the New Year's Day
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor, orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797153
Kantate zum 4. Sonntag nach Trinitatis
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 234047
Kantate zum 4. Sonntag nach Trinitatis
voor: Viool
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234044
Kantate zum Sonntag Sexagesimae
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 233999
Kantate zum 9. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233621
Kantate zum 22. Sonntag nach Trinitatis
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233422
Kantate zum 1. Pfingsttag
Ausgabe nach der 1. Fassung; Entstehung evtl. früher, Niederschrift spätestens zu Pfingsten 1723
voor: 2 solisten (SB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij(en)
Artikelnr.: 233016
Cantata for the 10th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 232976
Bärenreiter Urtext
voor: 2 altblokfluiten, klavecimbel, strijkorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 347002
Vorspiel der Ratswahlkantate No. 29
voor: Orgel, orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1544804
1. Osterfesttag [Ostersonntag]
BWV 31
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1644935
Himmelfahrt
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689327
Cantata for Whit Monday
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 875430
aus der Kantate Nr. 161
voor: gemischter Chor, Blockflöte (S/T), Klavier und Streicher ad libitum
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 1545881
Cantata for Easter Tuesday
Third version
Bärenreiter Urtext
voor: 2 solisten (AT), gemengd koor (SATB), 2 hobo's, strijkers, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 746031