Orlando di Lasso (1532 - 1594) was een van de belangrijkste componisten van religieuze en wereldlijke muziek uit de renaissance. In tegenstelling tot G. P. da Palestrina, die zich nooit ver buiten zijn geboortestad Rome begaf, doorkruiste Orlando di Lasso heel Europa en werd zo een een echt multiculturele artiest.
Lees hier meer over zijn leven en zijn muziek en ontdek de bladmuziek voor zijn werken!
Orlando di Lasso (ookwel Orlandus Lassus) was één van de laatste grote renaissance-componisten van de Franco-Vlaamse school. In zijn werk vinden we invloeden uit allerlei culturen terug, die Lasso op zijn vele reizen (Nederland, Italië, Engeland, Frankrijk, Duitsland) had leren kennen. Na zijn studie was hij vanaf 1556 werkzaam bij de Münchner Hofkapelle, waar hij vanaf 1564 dirigent zou worden en die hij tot zijn dood trouw zou blijven. Geen wonder – de Münchner Hofkapelle was één van de top-ensembles van die tijd. Lasso had de beschikking over een indrukwekkend aantal musici: 56 zangers en 30 instrumentalisten. Orlando di Lasso leidde als docent enkele voorname componisten op, waaronder Johannes Eccard en Giovanni Gabrieli.
Het werk van Lasso is een stuk veelzijdiger dan dat van Palestrina. Binnen de religieuze muziek zijn de motetten, waarvan hij er circa 1200 componeerde zijn belangrijkste werken. Ze zijn relatief vrij gecomponeerd en hebben als motief, of cantus firmus meestal eenvoudige lied melodieën. Lasso componeerde daarnaast talrijke missen, toonzettingen van het magnificat, lamentationes en psalmen.
Ongeveer de helft van zijn oeuvre bestaat uit wereldlijke composities. Lasso componeerde overwegend madrigalen, villanellen, chansons en liederen, waarin hij zich niet alleen een meester toont van polyfone techniek, maar ook een humoristische kant laat zien en een veelheid aan klankkleuren laat horen (goede voorbeelden zijn de madrigalen “Mattona mia cara” en “Echo”). Gaandeweg komt er steeds meer een modern gevoel voor harmonie (majeur/mineur) naar voren in zijn werken, waardoor deze ook voor de hedendaagse luisteraar vertrouwd klinken.
Musik der Bayerischen Hofkapelle zur Zeit Orlando di Lassos II
voor: 5 zangstemmen
Bladmuziek (verzameling)
Artikelnr.: 1136671
Motetten IX (Magnum opus musicum, Teil IX)
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1024894
Handschriftlich überlieferte Messen IV. Anhang, Fragmente, Modelle, Register
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 12
voor: Koor
Gesamtausgabe, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116267
Vol. 19: Motets X (Magnum opus musicum, Part X
voor: Koor
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 797677
Magnum opus musicum, Teil VII
voor: Gemengd koor (6-stemmig) a capella
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 773843
Magnum opus musicum, Teil IV
voor: Gemengd koor (5-stemmig) a capella
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 479011
Magnus opus musicum, Teil V
voor: Gemengd koor (5-stemmig) a capella
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 177907
Magnum opus musicum, Teil II
voor: Gemengd koor (4–5-stemmig) a capella
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 186048
Kompositionen mit italienischem Text IV
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1013015
Postum überlieferte Magnificat-Kompositionen, zweifelhafte Werke, Modelle, Register
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 17
voor: Koor
Gesamtausgabe, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116273
Magnum opus musicum, Teil I
voor: 2–4 zangstemmen
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 131287
Magnus opus musicum, Teil VI
voor: Gemengd koor (5–6-stemmig) a capella
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 773842
Motetten XI (Magnum opus musicum, Teil XI)
Alte Folge Band 18
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1551758