Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
A
voor: Viool, piano
Instrumental Solo & Accompaniment
Artikelnr.: 1665997
voor: Harmonieorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1690638
voor: Dwarsfluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot (blazerskwintet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1696757
bearbeitet für
voor: Mandoline, gitaar
Artikelnr.: 1690073
C
voor: Viool, piano
Instrumental Solo & Piano Accompaniment
Artikelnr.: 1666213
G
voor: Viool, piano
Instrumental Solo & Accompaniment
Artikelnr.: 1666340
F
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1665989
G
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1665907
Bärenreiter Urtext
voor: Viool, cello, piano (piano trio)
Pianopartituur, partijen (Urtext)
Artikelnr.: 1689572
Schirmer Performance Editions
voor: Piano
Bladmuziek, online audio
Artikelnr.: 1678143
Original scoring (Mozart) / Later scoring (Mozart) / Posthumous double scoring
voor: Symfonieorkest
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1689537
voor: Engelse hoorn, orkest
Piano-uittreksel, solopartij
Artikelnr.: 1696652
1. Satz Allegro
voor: 3 saxofoons
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1689731
voor: Symfonieorkest
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1681436
Theresienmesse
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Playback-CD (Koorpartij Bas)
Artikelnr.: 1697169
Theresienmesse
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Playback-CD (koorpartij tenor)
Artikelnr.: 1697166
from the Festa teatrale "Le feste d'Apollo", Parma Version 1769
Bärenreiter Urtext
Piano-uittreksel (Urtext)
Artikelnr.: 1689646
Linz' Symphony
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681488
Sinfonik des 19. Jahrhunderts
voor: Strijkorkest
Partituur
Artikelnr.: 1657590
Linz' Symphony
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681484
19 Works for Solo Piano
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1678451
voor: Piano
Speelpartituur
Artikelnr.: 1615874
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij Cello
Artikelnr.: 1697044
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
Baryton-Stimme (Viola da Gamba)
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij
Artikelnr.: 1697037
voor: 4 blokfluiten (SATB kwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1684478
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689540
Linz' Symphony
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681489
op. 127, 130, 131, 132, 133, 135
Bärenreiter Urtext
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 1615870
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
Barytonstimme im Violinschlüssel
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij
Artikelnr.: 1697041
BÄRENREITER URTEXT
Spielpartitur, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 1615906
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689543
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689541
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689542
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1682022
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1697042
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681441
voor: Symfonieorkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681442
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681450
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven