Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
aus: Zwei deutsche Kirchenlieder
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339762
aus: Antiphonae ad Stationes pro tribus diebus Rogatium
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339755
aus der Passionskantate
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Partituur
Artikelnr.: 1338180
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: Vrouwenkoor (SA), orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339839
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: Chor SA, Basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1339820
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: Chor SA, Basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1339804
aus: Responsoria in Sabbato Sancto
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339784
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339698
voor: Chor SSS, [Klavier]
Partituur
Artikelnr.: 1339668
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339739
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339686
voor: Chor SSS, [Klavier]
Partituur
Artikelnr.: 1339662
Partituur
Artikelnr.: 1338095
aus: Zwei deutsche Kirchenlieder
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339849
aus: Responsoria in Coena Domini
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339790
Hymnus pro tempore Passionis Domini
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339713
voor: Chor SSS, [Klavier]
Partituur
Artikelnr.: 1339663
voor: Chor SSS, [Klavier]
Partituur
Artikelnr.: 1339659
aus: Vier deutsche Choralvespern
voor: Zangstem, orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339833
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339828
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: Chor SA, Basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1339821
Hymnus pro Festo S. Joannis Nepomuceni
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1339794
voor: Gemengd koor (SAB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339793
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339743
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339692
voor: Chor SSA (arr.)
Partituur
Artikelnr.: 1339674
voor: Chor SSS, [Klavier]
Partituur
Artikelnr.: 1339664
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339684
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340300
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340295
„Ha, ha, ha, ha, ich merke wohl an euren werten Nasen“
aus: Sechs Canons zu Drey und Vier Stimmen
Leipzig 1807
voor: Vrouwenkoor [mannenkoor] a capella
Partituur
Artikelnr.: 6311
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337652
nach dem Adagio (2. Satz) aus Beethovens Violinsonate Nr. 7
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337639
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339037
aus: Die Schöpfung
voor: Chor SSAA (TTBB)
Partituur
Artikelnr.: 1339822
„Venerabilis Barba Capucinorum floruit“
aus: Sechs Canons zu Drey und Vier Stimmen, Leipzig 1807
voor: Vrouwenkoor [mannenkoor] a capella
Partituur
Artikelnr.: 6312
voor: Singsti, Klavier
Partituur
Artikelnr.: 1339706
voor: Chor TTB
Partituur
Artikelnr.: 1337651
Schlusschor aus der 9. Sinfonie ("Europahymne")
leicht bearbeitet für Chor und Klavier
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2034
voor: Chor S, SSA, Klavier
Partituur
Artikelnr.: 1339682
Zweite Fassung
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337646
aus: L'Anima del Filosofo ossia Orfeo e Euridice
voor: Vrouwenkoor (SA) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337748
Skolie, aus dem Griechischen
Hob. XXVc:3
voor: Gemengd koor (SATB) [4 zangstemmen (SATB)], piano
Partituur
Artikelnr.: 3514
"Der Mond ist aufgegangen"
Ausgabe für Männerchor
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 5622
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339719
aus: Così fan tutte
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337757
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340120
Hob. XXVb:3
voor: Gemengd koor (STB) [3 zangstemmen], piano
Partituur
Artikelnr.: 3148
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven