Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
(volledig)
voor: Symfonieorkest
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 363723
voor: Strijkers, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 363372
(volledig)
voor: Symfonieorkest
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 443590
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 347303
Bärenreiter Urtext
voor: Hoorn, orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 344681
Piano
Artikelnr.: 342547
Bärenreiter Urtext
voor: Piano, orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 344648
Breitkopf Urtext
voor: Piano, orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 345797
Breitkopf Urtext
voor: Piano, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 345795
voor: Symfonieorkest
Partituur
Artikelnr.: 345636
Ergänzung der Skizzen aus dem Kafka-Note-Book
voor: Piano
Artikelnr.: 345475
Bärenreiter Urtext
voor: Hoorn, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 373188
voor: 5 saxofoons (AATTBar)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 341610
voor: Hobo, strijkorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 341376
voor: 4 gitaren (kwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 338711
Cd Sheet Music - The Ultimate Library
3 CD's
Artikelnr.: 465726
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 341120
voor: Piano, orkest
Partituur
Artikelnr.: 341020
voor: Solisten, gemengd koor (SATB), strijkers, orgel
Partituur
Artikelnr.: 365131
Violinkonzert (Urtextausgabe) (Urtext)
voor: Viool, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 349644
Denkmaeler Deutscher Tonkunst 20
Partituur
Artikelnr.: 350732
BÄRENREITER URTEXT
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 432396
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 459497
from the "Eight symphonies"
Dilletto Musicale
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 459472
"La Poule"
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 457387
voor: Vrouwenkoor (SSA) a capella
Artikelnr.: 465211
Collection Leloir
voor: Hoorn, piano
Artikelnr.: 464423
Rekonstruktion nach der Maurerischen Trauermusik (komplett) (volledig)
voor: Symfonieorkest
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 434065
Bärenreiter Urtext
voor: Viool, orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 434062
voor: Viool
Losse partij Viool
Artikelnr.: 457515
voor: Gemischter Chor, Streicher, Orgel / Klavier
Partituur
Artikelnr.: 457109
voor: Symfonieorkest
Partijenset
Artikelnr.: 457026
Bärenreiter Urtext
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 455447
voor: 4 trombones (kwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 461438
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 472474
voor: Fluit, strijkorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 377940
voor: Symfonieorkest
Partituur
Artikelnr.: 376554
(Urtext)
voor: Symfonieorkest
Losse partij(en)
Artikelnr.: 428567
voor: Accordeonorkest
Partituur
Artikelnr.: 375930
Sonate C-Dur KV 263 für zwei Violinen, zwei Trompeten, Orgel, Violoncello und Bass
Bärenreiter Urtext
voor: Orgel, orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 430511
voor: Slagwerk
Artikelnr.: 377392
Musik aus dem Schlusssatz der 9. Symphonie
voor: Symfonieorkest
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 375333
Bärenreiter Urtext
voor: Piano, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 369695
voor: Orgel
Artikelnr.: 366604
für 4 Bläser und Orchester, KVAnh. C 14.01
voor: Hobo, clarinet, hoorn, fagot, orkest
Losse partij clarinet solo
Artikelnr.: 334156
"Jupiter Symphony"
Bärenreiter Urtext
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 334129
voor: Fluitensemble
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 335905
voor: 2 Violinen und Bass (Violoncello), Klavier ad libitum
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 137028