Het ontstaan van een kunststroming is altijd nauw verbonden met de manier waarop mensen de wereld om zich heen beschouwen. De renaissance ontstond mede door maatschappelijke ontwikkelingen en een veranderd wereldbeeld. Meer informatie over de muziek van de renaissance en de componisten van die tijd vind je hier.
Een van de drijvende krachten achter de renaissance (wedergeboorte) was de opkomst van het humanisme (afgeleid van “humanus”, Latijn voor menselijk). De dogma’s van de kerk werden omvergeworpen door wetenschappelijke ontdekkingen en de kunsten lieten zich steeds meer inspireren door de herontdekte wereld van de klassieke oudheid.
Meerstemmige (polyfone) vocale muziek was in de renaissance een van de belangrijkste genres. De zoektocht naar perfecte vormen en rationele logische verfijning komt in de muziek van de renaissance duidelijk tot uiting. In de kerkmuziek blijven cyclische vormen zoals de mis (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) de norm; aangevuld door andere vormen zoals: het motet, de litanie, de psalm en het magnificat.
Wereldlijke vocale muziek krijgt gedurende de Renaissance ook steeds meer vorm, waarbij vooral Madrigalen (korte meerstemmige liederen) en de, qua structuur, eenvoudigere chansons steeds populairder werden.
Een nieuw stijlmiddel dat veelvuldig gebruikt wordt in de renaissance is de – de imitatie. Een kort levendig thema wandelt van stem naar stem en wordt door de componist tegenover een tegenmelodie geplaatst. In verschillende werken komen we ook de zogeheten “cantus firmus” tegen (vaststaand gezang) – een thema uit Gregoriaanse gezangen of volksmuziek, dat door de componist in grote notenwaarden genoteerd wordt en als basis dient voor de polyfone structuur. Verder doet ook de canon zijn intrede. Canons zijn qua ontwikkeling voorlopers op de fuga’s die zouden volgen in de barok.
De renaissance markeert een keerpunt in de ontwikkeling van de instrumentale muziek in de richting van onafhankelijkheid. Er kunnen drie basisvormen worden onderscheiden: Begeleiding (voor koor- of solozang), dansmuziek en puur instrumentale solo- of ensemblemuziek. De orgelmuziek tijdens de renaissance beleefde vanwege de technische ontwikkelingen en de brede geografische verspreiding van het instrument een echte bloeiperiode. Tegen het einde van de 16e eeuw ontstaan de eerste vocaal-instrumentale stukken en de basso continuo.
bearbeitet von Johann Sebastian Bach
voor: Gemengd koor (SATB), 4 melodieinstrumenten, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 475472
Dolci affetti (1582) e Le gioie (1589)
Bladmuziek
Artikelnr.: 780640
The Making and Remaking of a Musical Manuscript
Ars Nova, Nuova serie 2
Bladmuziek
Artikelnr.: 777804
Schütz-Gesamteinspielung, Band 8
2 Audio-CD's
Artikelnr.: 620244
(Complete uitgave)
Artikelnr.: 610665
aus: Psalmen Davids
Motette
voor: Favorietkoor (SMezT, SMezAT, AT, ATBarB), kapelkoor (SATB, SATB), orkest
Partituur
Artikelnr.: 179633
voor: Orgel
Artikelnr.: 167942
Öl auf Leinwand um 1630
Postkaart
Artikelnr.: 227147
Opus 6. 20 lateinische geistliche Konzerte für drei bis sechs Singstimmen, obligate Instrumente und Generalbass. Werke in Einzelausgaben erhältlich CV 20.257-20.276 (Gesamtausgabe)
voor: GES (1-3) INST BC
Partitur, Leineneinband
Artikelnr.: 232182
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); contrabas, orgel ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 232172
Das kanaanäische Weib. Evangeliendialog
Komposition von Anon., durch Hans Joachim Moser Schütz zugeschrieben
voor: Chor SMezBar/STB, [Kontrabass, Orgel]
Partituur
Artikelnr.: 232165
Mehrfaches latenisches Konzert
Komposition von Anon., durch Bruno Grusnick Schütz zugewiesen, Mehrfaches latenisches Konzert
voor: Favorietkoor (SSATB), orkest; kapelkoor (SATB) ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 232155
SWV 448
Partitur
voor: Gemischter Chor (Favoritchor SSATB), 3 Posaunen, 2 Zinken, [Instr. colla parte SSATB, 5 Streicher, Kontrabass, Orgel]
Partituur
Artikelnr.: 232041
Doxologie auch als Einzeldruck erhältlich CV 20.424/10
voor: Gemengd koor (SATB); 4 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 231992
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Gemischter Chor (SSATTB), 2 Violinen, Kontrabass, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 231962
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Gemischter Chor (Favoritchor SSATB), 2 Violinen, Fagott, Mezzo-Instrumente, Alt-Instrumente, Kontrabass, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 231938
Psalm-Konzert aus: Symphoniae Sacrae III (1650)
Psalm 127
voor: Gemengd koor (SSB), 2 violen, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 231871
aus: Symphoniae sacrae III
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 231858
aus: Psalmen Davids dorisch SWV 46 (op. 2, 25) (1619)
Konzert für 2 6-stg. Favoritchöre, Bläser und Bc, 2 4-stg. Capellchöre ad lib
voor: Favorietkoor (ST), orkest; solisten (ST), 2 kapelkoren (SATB, SATB) ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 231767
aus: Psalmen Davids
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 231764
aus: Psalmen Davids
voor: Gemischter Chor (Favoritchor ST, 3 Posaunen/ST, 3 Posaunen, [SATBarB/SATBarB, 8 Instr], Kontrabass, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 231762
from: Psalms of David SWV 32, 1619
Scripture: Ps 136
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; kapelkoor 8 instrumenten colla parte ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 231730
Blessed are all those who fear God
voor: Gemischter Chor (Favoritchor SSAT/ATBarB), Kontrabass, Orgel, [8 Instr]
Partituur
Artikelnr.: 231723
Psalmen Davids 1619, op. 2/4 (SWV 25)
Psalm-Konzert für zwei Favorit-Chöre (SATB/SATB) und Basso continuo
Urtext Stuttgarter Schütz-Ausgabe
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 231707
Deutsche Kirchenlieder in dreistimmigen Sätzen
voor: Gemengd koor a capella
Koorboek
Artikelnr.: 153836
aus: Israelsbrünnlein. Geistliche Madrigale
voor: Gemengd koor (SSATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 131362
aus: Israelsbrünnlein. Geistliche Madrigale
voor: Gemengd koor (SSATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 131334
aus: Psalmen Davids
voor: Favoritchor SATB, SATB, Kontrabass, Orgel, [8 Instrumente]
Partituur
Artikelnr.: 1337412
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338466
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338463
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338447
aus: Psalmen Davids, hiebevorn in teutzsche Reime gebracht, durch Cornelium Beckern [...]
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338438
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338434
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338418
Agnus Dei
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338410
voor: Chor SATBB
Partituur
Artikelnr.: 1338373
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338360
aus Il secondo libro de madrgali 1590
voor: SSATB
Partituur
Artikelnr.: 1338204
aus Il secondo libro de madrigali 1590
voor: SSATB
Partituur
Artikelnr.: 1338203
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338135
voor: Gemengd koor (SSATTB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1336794
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1338585
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1338557
voor: Gemischter Chor (SATB), SATB
Partituur
Artikelnr.: 1339956
Nun lasst uns Gott dem Herren
voor: Oberstimmen, Gemeinde o Chor, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339913
voor: Gemischter Chor (SATB), 2 Melodieinstrumente, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 1337704
voor: Chor SSAATB, Basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1337676
in neuer Übertragung und mit ausführlichem Kommentar von Marc Lewon
voor: Zangstem, instrumenten
Bladmuziek
Artikelnr.: 492978
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven