Het ontstaan van een kunststroming is altijd nauw verbonden met de manier waarop mensen de wereld om zich heen beschouwen. De renaissance ontstond mede door maatschappelijke ontwikkelingen en een veranderd wereldbeeld. Meer informatie over de muziek van de renaissance en de componisten van die tijd vind je hier.
Een van de drijvende krachten achter de renaissance (wedergeboorte) was de opkomst van het humanisme (afgeleid van “humanus”, Latijn voor menselijk). De dogma’s van de kerk werden omvergeworpen door wetenschappelijke ontdekkingen en de kunsten lieten zich steeds meer inspireren door de herontdekte wereld van de klassieke oudheid.
Meerstemmige (polyfone) vocale muziek was in de renaissance een van de belangrijkste genres. De zoektocht naar perfecte vormen en rationele logische verfijning komt in de muziek van de renaissance duidelijk tot uiting. In de kerkmuziek blijven cyclische vormen zoals de mis (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) de norm; aangevuld door andere vormen zoals: het motet, de litanie, de psalm en het magnificat.
Wereldlijke vocale muziek krijgt gedurende de Renaissance ook steeds meer vorm, waarbij vooral Madrigalen (korte meerstemmige liederen) en de, qua structuur, eenvoudigere chansons steeds populairder werden.
Een nieuw stijlmiddel dat veelvuldig gebruikt wordt in de renaissance is de – de imitatie. Een kort levendig thema wandelt van stem naar stem en wordt door de componist tegenover een tegenmelodie geplaatst. In verschillende werken komen we ook de zogeheten “cantus firmus” tegen (vaststaand gezang) – een thema uit Gregoriaanse gezangen of volksmuziek, dat door de componist in grote notenwaarden genoteerd wordt en als basis dient voor de polyfone structuur. Verder doet ook de canon zijn intrede. Canons zijn qua ontwikkeling voorlopers op de fuga’s die zouden volgen in de barok.
De renaissance markeert een keerpunt in de ontwikkeling van de instrumentale muziek in de richting van onafhankelijkheid. Er kunnen drie basisvormen worden onderscheiden: Begeleiding (voor koor- of solozang), dansmuziek en puur instrumentale solo- of ensemblemuziek. De orgelmuziek tijdens de renaissance beleefde vanwege de technische ontwikkelingen en de brede geografische verspreiding van het instrument een echte bloeiperiode. Tegen het einde van de 16e eeuw ontstaan de eerste vocaal-instrumentale stukken en de basso continuo.
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 2696
Am Neujahrstag
aus "Gemmulae Evangeliorum Musicae ...", Coburg 1623
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4130
aus: Cantionale sacrum
Gotha, 1646
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2948
Pavane
für Chor
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 2065
aus: Dodekatonon Musicum Triciniorum ..., Erfurt 1588
voor: Gemengd koor (SAB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 6475
aus: Musae sioniae, 8. Teil
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3081
aus "Musae sioniae", 6. Teil
(Neujahr)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2443
voor: Vrouwenkoor (SSA) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3337
aus "Musae sioniae", 9. Teil
für Männerchor (TTB)
voor: Mannenkoor (TTB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2111
aus "Geistliche Gesänge Augspurgischer Confession", Berlin 1641
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 3303
from: "Anthony Holborne: The Cittarn Schoole ..."
London, 1597
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4313
Balletto a 5 voci
voor: Gemengd koor (SSATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2182
Psalm 127
aus "Psalmen Davids, Hiebevorn in Teutzsche Reimen gebracht durch D. Cornelium Beckern ..."
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 3008
Kanon zu zwei gleichen Stimmen
aus: Compendium musicae (Augsburg 1591)
voor: Vrouwenkoor (2-stemmig) [mannenkoor]
Partituur
Artikelnr.: 3021
aus "Musae Sioniae" 6. Teil
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1705
aus "Concentus novi, trium vocum"
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1653
aus "Musae Sioniae" (1609)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1140
aus "Neue teutsche Gesang, nach Art der welschen Madrigalien und Canzonetten"
Augsburg, 1596
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2095
Kanon zu zwei Stimmen, aus "Compendium musicae" (Augsburg, 1591)
voor: Gemengd koor (SB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1800
von der Siegreichen Aufferstehung unsers HERRN Jesu Christi
aus: Haußmusic Geistlicher Gesäng
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 5320
aus: "Kirchengesänge, Psalmen und geistliche Lieder auf die gemeinen Melodien mit vier Stimmen simpliciter gesetzt"
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3573
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3422
aus: "Fuenfftzig Geistliche Lieder vnd Psalmen ..."
Nürnberg 1586
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4115
aus: Dodekatonon Musicum Triciniorum ..., Erfurt 1588
voor: Gemengd koor (SAB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 6477
Psalm 150
aus "Psalmen Davids, Hiebevorn in Teutzsche Reimen gebracht durch D. Cornelium Beckern ..."
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 3070
aus "Musae sioniae", 9. Teil
für gemischten Chor (SAM)
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2110
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1279
aus: "Ein schön geistlich Gesangbuch ..." , Jena 1609
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3845
aus Georg Forsters Sammlung "Frische teutsche Liedlein"
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2847
Kanon zu vier Stimmen in der Unterquarte
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 5419
aus: Dodekatonon Musicum Triciniorum ..., Erfurt 1588
voor: Gemengd koor (SAB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 6476
Hymnus in Dominicis et Feriis Adventus Domini
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3535
Psalm 1
aus "Psalmen Davids, Hiebevorn in Teutzsche Reimen gebracht durch D. Cornelium Beckern ..."
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 4287
voor: Mannenkoor (TTB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3338
(Nürnberg, 1608)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1464
aus: "Kirchengesänge, Psalmen und geistliche Lieder auf die gemeinen Melodien mit vier Stimmen simpliciter gesetzt", 1608
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3844
voor: Orgel (manual) [klavecimbel]
Artikelnr.: 195353
voor: Altviool
Artikelnr.: 195355
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 195354
voor: Gemengd koor a capella
Artikelnr.: 386476
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 195356
aus: "Neuwe ausserlesene teutsche Gesäng"
Frankfurt am Main, 1575
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4524
aus "Hainhofers Lautenbüchern", 1603
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1151
aus "Trium vocum cantiones centum ..." (München 1541)
Ausgabe für tiefe Stimmen
voor: Mannenkoor (TBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3310
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven