Door de ervaringen van de Tweede Wereldoorlog en de misdaden tegen de menselijkheid begaan door het fascisme, ontwikkelde de jonge generatie componisten na 1945 een zeker wantrouwen ten opzichte van de muziekgeschiedenis. Vanuit het gevoel van “tabula rasa” ontwikkelden zich uiteenlopende compositorische stromingen. Ontdek hier al onze bladmuziek en partituren uit dit spannende muzikale tijdperk en bekijk daarnaast een overzicht van de nieuwe artistieke ideeën na 1945!
Het serialisme is een doorontwikkeling van het idee van de dodecafonie (12-toonstechniek), waarbij niet alleen de toonhoogten, maar ook andere muzikale “parameters”, zoals duur, dynamiek en klankkleur in reeksen geordend worden. De “Darmstädter Ferienkurse” werden na 1948 een decenniumlang het centrum voor deze muziek. Ondanks de sterke rationele grondslag van seriële muziek, die voornamelijk op wiskunde en logica berust, heeft de stroming ook diep emotionele werken voortgebracht zoals bijvoorbeeld “Il Canto sospeso” van Luigi Nono.
De ontwikkeling van technische mogelijkheden zorgde ervoor dat elektronische instrumenten gaandeweg hun intrede deden in de muziek. Één van de eerste muziekstudio’s voor elektronische muziek werd in 1951 in Keulen opgericht onder leiding van Herbert Eimert. Belangrijke namen binnen deze stromingen zijn onder andere Edgar Varese, Karlheinz Stockhausen, Ernst Krenek, Maurice Kagel, Luciano Berio en aan Nederlandse kant Henk Badings. Op het gebied van musique concrète waren het voornamelijk componisten zoals Pierre Boulez, Iannis Xenakis (assistent van de beroemde architect Le Corbusier) en Olivier Messiaen die wereldfaam verwierven.
De naam van deze stroming is afgeleid van het Latijnse begrip “alea” – dobbelsteen. De worp van een dobbelsteen lijdt tot een toevallige uitkomst. Aleatoriek is een compositietechniek, waarbij een deel van het uitvoeringsproces aan toeval overgelaten wordt. Één van de belangrijkste grondleggers van dit compositieprincipe is de Amerikaanse componist John Cage. In Europa werd deze stijl onder meer overgenomen door K. Stockhausen, P. Boulez, W. Lutosławski.
Klankveld-composities zijn vaak langdurige soundscapes, of klanklandschappen waarbij individuele instrumenten doorgaans niet meer als zodanig herkenbaar zijn. Het is onduidelijk wanneer het ene instrument begint en het andere ophoudt. Een zeer bekend voorbeeld van een dergelijk werk is “Atmosphères” van György Ligeti, dat als prélude voor de wereldberoemde Kubrick-film “2001 A Space Oddyssey” werd gebruikt en ook “Lontano” is zeker het luisteren waard. Andere belangrijke namen zijn Luigi Nono, Krzysztof Penderecki, Iannis Xenakis.
Minimal music was een fenomeen dat ontstond in de Verenigde Staten en na enige tijd ook voet aan de grond kreeg in Europa, waarin geprobeerd werd een bepaalde directheid te bereiken, door gebruikt te maken van eenvoudige muzikale structuren met veel herhaling en zonder grote contrasten. Pioniers van deze muziekstroming waren de Amerikanen Le Monte Young, John Adams, Terry Riley, Steve Reich en Philip Glass. Europese tegenhangers waren onder meer Henryk Górecki en Arvo Pärt. Één van de beroemdste Nederlandse voorbeelden van deze muziek is “Canto Ostinato” van Simeon ten Holt.
für Klavier
voor: Piano
Bladmuziek, Download (mp3)
Artikelnr.: 1668693
voor: Fagot
Instrumental Solo
Artikelnr.: 1666044
voor: Hobo
Instrumental Duet & Accompaniment
Artikelnr.: 1665914
voor: String Quartet
Instrumental Parts
Artikelnr.: 1665601
für 5stimmigen gemischten Chor (1983-1988), op. 45
voor: Gemengd koor (5-stemmig) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1664983
for voice (with percussion ad lib.)
voor: Stimme (mit Schlagzeug ad libitum)
Partituur
Artikelnr.: 1663061
for string quartet
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1663041
Three pieces for violoncello and piano
voor: Cello, piano
Partituur, losse partij
Artikelnr.: 1663085
voor: Cello
Bladmuziek
Artikelnr.: 1663046
for violin solo
voor: Viool
Losse uitgave
Artikelnr.: 1663063
for voice (with percussion and/or humming choir ad lib.)
voor: Stimme (mit Schlagzeug und/oder Summchor ad libitum)
Partituur
Artikelnr.: 1663062
für Chor (oder Vokalensemble) und Kongregation
voor: Gemengd koor (SATB), de gemeente
Koorpartituur
Artikelnr.: 1660340
für 4 stimmigen gemischten Chor a cappella, op. 79 Nr. 3
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1660317
über «Gelobt sei Gott im höchsten Thron»
für Orchester
voor: Kamerorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1660338
Festliche Liedbearbeitung für Chor, Orgel und Orchester
voor: de gemeente, gemengd koor (SATB), orgel [klein orkest]
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1660322
für 4stg. gemischten Chor a capella, op. 69C
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1658497
für Trompeten(n), Orgel und Pauke
voor: 1–2 trompetten, orgel
Speelpartituur, losse partijen
Artikelnr.: 1658499