Het “Ave Maria” is één van de basisgebeden binnen de Rooms-Katholieke en Byzantijnse kerken. Het is naast het Onzevader ook het bekendste gebed. Het gebed maakt deel uit van de Maria-antifonen en de lijst van Ave Maria-toonzettingen die gedurende de afgelopen eeuwen geschreven zijn is enorm. De meeste van deze werken worden tegenwoordig zelden nog uitgevoerd. De bekendste versies van het Ave Maria komen uit de 19e eeuw.
Één van de bekendste Ave Maria’s, het Ave Maria van Franz Schubert, was oorspronkelijk helemaal geen echt Ave Maria, aangezien het lied niet gebaseerd was op de liturgische tekst. Het was in die zin meer een uiting van huiselijke vroomheid. Schubert gebruikte voor dit werk een Duitse vertaling van een sentimenteel gedicht aan de Maagd Maria van de hand van Walter Scott (auteur van de ridderroman “Ivanhoe”). De tekst werd echter al snel vervangen door de Latijnse tekst van het Ave Maria.
Ook het bekende Ave Maria van Charles Gounod was oorspronkelijk niet voor de kerkdienst bedoeld. Een eerste versie van de componist is geschreven voor een tegenwoordig vrij ongebruikelijk klankbeeld met soloviool, zes-stemmig koor en groot orkest.
über das Adagio der Sonate pathétique
voor: Zangstem (tenor), piano
Losse uitgave
Artikelnr.: 760226
aus Walter Scotts "Fräulein am See"
voor: Zangstem (laag), orgel
Partituur, 2 losse partijen
Artikelnr.: 1633436
voor: Gemengd koor (SATB), kamerorkest
Partijenset
Artikelnr.: 1010210
Transcription for mixed choir a cappella
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 750675