Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Viool 3
Artikelnr.: 230608
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230607
C-Dur
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 332857
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1557103
voor: 2 solisten (ST), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797922
zum Weihnachtsfest über "Ein Kindelein so löbelich"
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1024896
Cantata for 25th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 797214
Die Geschichte des Leidens und Sterbens unseres Heilandes Jesu Christi nach der Beschreibung des Evanglisten Marcus HoWV I.10
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 772603
Cantata for Trinity Sunday
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 628933
Kantate zum Fest Mariae Heimsuchung (Leipziger Fassung)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 497401
Der Fromme stirbt HoWV I.4
voor: 5 solisten (SSATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 487018
voor: Solist (tenor), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1340542
für Bariton, gemischten Chor und Orchester
Ein kirchenmusikalisches Frühwerk des berühmten Opernkomponisten.
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 677347
Cantata for the 1st Sunday after Easter
Stuttgarter Bach-Ausgaben Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 634173
Kantate für den 2. Sonntag nach Epiphanias
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 611421
Cantata for the Feast of Ascension
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor, orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 797168
Cantata for the Feast of Ascension
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor, orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797165
Reformationskantate
Urtext
voor: 2 solisten (ST), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 691362
Cantata for the Feast of John the Baptist
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 687568
Kantate zum 13. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 673205
Cantata for the 23rd Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 673162
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 678997
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 642784
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1557076
Cantata for the 15th Sunday after Trinity
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1050370
Psalm 98, TVWV 1:1345, also in the set of parts
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1043098
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), kamerorkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 274905
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), kamerorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1354936
voor: Koor, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1560531
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1160956
tribus vocibus virorum
voor: Mannenkoor (3-stemmig)
3de partij
Artikelnr.: 1136786
voor: Gemengd koor (SATB), orgel; orkest ad lib.
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 479746
voor: Gemengd koor (SATB), orgel; orkest ad lib.
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 479745
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 443820
Cantata
Chormusik des 19. Jahrhunderts
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), strijkers [orgel]
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 425801
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 691290
für Soli, Chor, Orchester und Orgel
voor: Solisten, gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 308167
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 664567
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 664564
ZWV 21
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 669208
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 485050
Bärenreiter Urtext
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 224969
für Soli, Chor und Orchester
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 296871
Bärenreiter Urtext
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 171820
Bärenreiter Urtext
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 171635
Vierter Satz mit Chor
Bärenreiter Urtext
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 205560
1st Sunday after Trinity
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 584396
"The harp that once thro' Tarra's halls"
voor: Gemengd koor (SATB), piano [harp, strijkorkest]
Losse partij Harp
Artikelnr.: 375975