Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
'Sanft wie du lebtest'
Beethoven vocal – Urtext
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, cello
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 683553
HWV 54
voor: 6 solisten (SSATBB), 2 gemengde koren (SATB, SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 601970
Urtext-Ausgabe
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 586505
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 565404
Kantate zum Sonntag Rogate
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233397
Kantate zum 3. Sonntag nach Epiphanias
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233216
Kantate zum Ratswechsel
Umgestaltung der gleichnamigen Kantate zum 12. Sonntag nach Trinitatis BWV 69a
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233158
voor: 2 Solisten (SBar), gemengd koor (SATB), orgel, slagwerk (2 spelers)
Losse partij percussie
Artikelnr.: 136336
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 135127
Kyrie und Gloria
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SSATTB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237150
D 950
Urtext Stuttgarter Schubert-Ausgaben
voor: 5 solisten (SATTB), gemengd koor (SSATTBB), orkest
Clarinet 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237135
aus: Messe in F (2. Fassung)
voor: 6 solisten (SSATTB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237069
Cantata for funeral service / Purification of Mary.
Reconstruction Klaus Hofmann
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 2 solisten (TB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viola d'amore (orkestpartij)
Artikelnr.: 233918
(enthält beide Fassungen)
voor: Solist (sopraan/tenor), gemengd koor (SATB), orkest [orgel]
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1543930
mit Solisten aus dem Chor und kleinem Instrumentalensemble
Große Fassung
voor: Solisten, kinderkoor, instrumenten
Piano (orkestpartij)
Artikelnr.: 670367
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 492310
voor: Kinderkoor, instrumenten
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 152151
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 232179
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231922
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 647623
voor: Gemengd koor a capella
Losse partij(en)
Artikelnr.: 387072
voor: Gemengd koor a capella
Losse partij(en)
Artikelnr.: 387069
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 171263
für 9 Singstimmen und 9 Instrumente bearbeitet. Versch. Kürzungen, Gesamtdauer inkl. Pause 110 Min., originaler Notentext weitgehend erhalten.
voor: Kinderkoor, 9 instrumenten
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235889
ZWV 84
Einzelstimme Va.
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 235272
KV 243
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235112
Kantate zum Ratswechsel in Leipzig
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 233786
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 232726
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 143774
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 143772
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 143770
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 689544
Kantate zum Neujahrsfest HoWV II.29
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 772195
Arrangement for strings, harp and organ
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), strijkorkest, harp, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 771669
voor: 2 solisten (ST), gemengd koor (SSATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 229789
zum Pfingstfest über Komm, Heiliger Geist, Herre Gott
voor: Gemengd koor, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043167
zum Osterfest Christ lag in Todes Banden
voor: Gemengd koor, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043152
zum Pfingstfest über Komm, Heiliger Geist, Herre Gott
voor: Gemengd koor, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043133
zum Osterfest Christ lag in Todes Banden
voor: Gemengd koor, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043120
über Allein Gott in der Höh sei Ehr
voor: Gemengd koor, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043115
Cantata for 25th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797211
Cantata for Easter Sunday
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SSATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 769174
Offertorium pro omni Tempore
voor: 2 solisten (SA), gemengd koor (SATB), orkest
Basso continuo (orkestpartij)
Artikelnr.: 464008
Sinfonische Kantate I
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 688778
Sinfonische Kantate I
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 688773
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 611216
Cantata for the 18th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bachausgaben
voor: Solist (alt), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 771436
Cantata for the 7th Sunday after Trinity
Stuttgarter Bach–Ausgaben (Urtext)
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 680691