Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
voor: Solisten, gemengd koor, verteller, variabel ensemble
Gitaar (losse partij)
Artikelnr.: 326971
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, orgel
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1160970
nach der "Cantate zu Ehren von Joseph Spendou's" D 427 (op. posth.128)
voor: 2 solisten (SBar), Mannenkoor (TTBB), strijkorkest, piano
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 672651
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, orgel
Losse partij altviool 1
Artikelnr.: 1350865
nach der "Cantate zu Ehren von Joseph Spendou's" D 427 (op. posth.128)
voor: 2 solisten (SBar), Mannenkoor (TTBB), strijkorkest, piano
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 672653
Gitarre und/oder Tasteninstrument
voor: Kinderkoor (SA) [gemengd koor (SATB)], instrumenten
Gitaar (losse partij)
Artikelnr.: 1566760
für Solistenquartett (SATB), gemischten Chor (SATB) und Streicher
Viola
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 676865
voor: Gemengd koor (SATB); instrumenten ad lib.
Losse partij Cello
Artikelnr.: 1556959
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Bas-instrument
Artikelnr.: 646776
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Hoorn 2
Artikelnr.: 1317014
Oratorium
voor: 2 solisten (SBar), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partijen 1e en 2de viool
Artikelnr.: 498996
Kantate über den 84. Psalm für vier Solostimmen (SSAB), gemischten Chor (SSATB) und Orchester
Violine 2
voor: 4 solisten (SSAB), gemengd koor (SSATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 676855
nach Worten des Franz von Assisi
voor: 3 solisten (SAT), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij pauken
Artikelnr.: 1701481
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1350856
Entstehungsjahr unbekannt, vermutlich im Zeitraum 1723-1732
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Losse partij(en)
Artikelnr.: 301959
Funeral motet
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 373121
Kantate zum 3. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 492423
Begräbnismusik in drei Teilen für Singstimmen und Basso continuo
Stuttgarter Schütz-Ausgabe Urtext
voor: 8 zangstemmen (SSAATTBB), orgel, bas; gemengd koor (SSATTB), 6 melodieinstrumenten colla parte ad lib.
2de partij
Artikelnr.: 674154
Marienvesper SV 206
Urtext
voor: 7 solisten (SSATTBB), gemengd koor (SSATTB), orkest, basso continuo
Altviool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 676272
Offertorium
Schubert-Archiv
Stuttgarter Ausgaben
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 237939
Graduale in C
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237901
Offertorium de venerabili sacramento
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB), basso continuo; 2 violen, 3 trombones ad lib.
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234911
in due cori
Stuttgarter Vivaldi Ausgaben - Urtext
Violine 1 - Coro 1
voor: 4 solisten (SATB), 2 gemengde koren (SATB, SATB), 2 orkesten
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234764
Über die Nicht- und Flüchtigkeit des menschlichen Lebens.
Kantate zum 24. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Telemann-Archiv – Stuttgarter Ausgaben
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 234626
Psalm 98, TVWV 1:1345
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Harp
Artikelnr.: 1043097
Hunting Cantata
voor: 4 solisten (SSTB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797991
aus: Geistliche Chormusik
voor: Gemengd koor (SSATTB) a capella
1ste partij
Artikelnr.: 1160867
Show yourselves joyful to the Lord
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB), basso continuo
Instrumenten partij 3 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160819
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160711
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160707
Musikalische Exequien III SWV 281
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160515
Musikalische Exequien III SWV 281
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160513
Musikalische Exequien III SWV 281
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160509
O how fair are all thy dwellings
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 1)
Artikelnr.: 1136825
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1105851
Coronation Anthem IV
HWV 261
voor: gemengd koor (SAATB), orkest
Basso continuo (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645538
Coronation Anthem II
HWV 259
voor: gemengd koor (SAATB), 2 violen, altviool, 2 hobo's, basso continuo
Basso continuo (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645511
Kantate (16. Sonntag nach Trinitatis)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SSATTB), orkest, orgel
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 349310
Kantate (16. Sonntag nach Trinitatis)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SSATTB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 349292
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 673144
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 673142
Motette
Stuttgarter Bach-Ausgaben - Urtext
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 768525
Motette
Stuttgarter Bach-Ausgaben - Urtext
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 768523
aus: Geistliche Chormusik SWV 394
Mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Favorietkoor (SSATTBB), basso continuo; 7 instrumenten (colla parte) ad lib.
2de partij
Artikelnr.: 762159
from Johann Sebastian Bach's music library
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, 2 altviolen, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 694132
Cantata for the Sunday of Misericordias Domini
Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 693259
based on "The Creation" by Joseph Haydn
Sacred music from Salzburg
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 691975
'Sanft wie du lebtest'
Beethoven vocal – Urtext
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, cello
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 683553
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven