Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
HWV 54
voor: 6 solisten (SSATBB), 2 gemengde koren (SATB, SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 601969
Show yourselves joyful to the Lord
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB), basso continuo
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160804
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160705
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160681
Lobsinget Gott, dem Herrn
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 1160669
Blessed are all those who fear God
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136836
O how fair are all thy dwellings
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136824
For God so loved this sinful world
from: Geistliche Chormusik
voor: Gemengd koor (SATTB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 1136819
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (smezttbarb), orkest; 2 kapelkoren (SATB, SATB) ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 1)
Artikelnr.: 1136814
Musikalische Exequien II
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 1)
Artikelnr.: 1121070
Musikalische Exequien II
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 1121069
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Instrumenten partij
Artikelnr.: 1108925
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1109043
mit Solisten aus dem Chor und kleinem Instrumentalensemble
Große Fassung
voor: Solisten, kinderkoor, instrumenten
Slagwerk (orkestpartij)
Artikelnr.: 670366
voor: Mannenkoor, piano
2de partij
Artikelnr.: 637655
voor: Gemengd koor, strijkers, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 613151
aus der Oper La Traviata
voor: Koor
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 623994
Historia der Auferstehung Jesu Christi SWV 50
Stuttgarter Schütz – Ausgabe
Urtext
voor: Favorietkoor (SSSATTBarB), gemengd koor (SATB), 4 viole da gamba, basso continuo [orgel]
Viola da gamba 3 (orkestpartij)
Artikelnr.: 499017
voor: 4 solisten (SSTB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 189255
Kantate
voor: Solisten, kinderkoor, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231281
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 274006
Kantate zum 3. Sonntag nach Epiphanias
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233217
Kantate zum 26. Sonntag nach Trinitatis
Umarbeitung einer Adventskantate aus dem Jahr 1716 BWV 70a; heute verschollen
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 233179
Chor zum Michaelisfesttag (überlieferte Form)
Entstehung in der späteren Schaffenszeit um 1740
voor: Gemengd koor (SAATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 232984
Kantate Nr.2 BWV2 Viola
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 232712
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 1105646
Coronation Anthem IV
HWV 261
voor: gemengd koor (SAATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645535
Coronation Anthem I
HWV 258
voor: Gemengd koor (SSAATBB), orkest
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 1645493
Cantata for the 7th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 673187
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 673145
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 673141
für gemischten Chor, Streicher und Generalbass
voor: Gemengd koor, strijkers, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 164296
voor: Gemengd koor (SATB), blazersensemble
Losse partij Engelse hoorn
Artikelnr.: 625516
Kirchenkantate für den 2. Pfingstfesttag
voor: 2 solisten (SB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 326561
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Hoorn 1
Artikelnr.: 1317015
Bearbeitung für Chor und Kammerensemble
voor: Gemengd koor (SATB), dwarsfluit, 2 violen, altviool, cello, contrabas
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 778389
nach der "Cantate zu Ehren von Joseph Spendou's" D 427 (op. posth.128)
voor: 2 solisten (SBar), Mannenkoor (TTBB), strijkorkest, piano
Losse partij piano
Artikelnr.: 672655
(Cannons)
Bärenreiter Urtext
voor: Gemengd koor (STTTB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 681889
from Johann Sebastian Bach's music library
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, 2 altviolen, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 694135
für gemischten Chor (SATB) und Orchester
Violine 2
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 682201
Oratorium für Soli, gemischten Chor, Orchester und Basso continuo
voor: 4 solisten (SMezTB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 681270
Marienvesper SV 206
Urtext
voor: 7 solisten (SSATTBB), gemengd koor (SSATTB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 676269
Kantate zum 3. Pfingsttag
Stuttgarter Bach-Ausgaben (durchgesehene Neuauflage)
voor: 3 solisten (SAT), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 234035
Cantata for the 11th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233972
Cantata for the Purification of Mary or 3rd day of Easter
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 2 solisten (SB), gemengd koor (SATB), hobo, viole, basso continuo
Hobo (orkestpartij)
Artikelnr.: 233927
Cantata for the Purification of Mary or 3rd day of Easter
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 2 solisten (SB), gemengd koor (SATB), hobo, viole, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 233926
Cantata for the 21st Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben – revised edition 2017
voor: 2 solisten (AT), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 233670
für Kinderchor und Instrumente
voor: Kinderkoor, instrumenten
Losse partij piano
Artikelnr.: 659869
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven