Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
Kantate zum Fest Mariae Heimsuchung (Leipziger Fassung)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 497399
Laßt Gott erstehn HWV 256b
Bärenreiter Urtext
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 172201
Passionsmusik
Urtext Stuttgarter Schütz-Ausgabe
voor: Favorietkoor (SATTB), orkest; kapelkoor (SATTB) ad lib.
1ste partij
Artikelnr.: 674146
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 687410
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 687407
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor (SSATTB); 6 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
3de partij
Artikelnr.: 1160859
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor (SSATTB); 6 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
1ste partij
Artikelnr.: 1160853
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160712
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160708
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), contrabas, orgel [kapelkoor satb, 8 melodieinstrumenten]
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160692
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), contrabas, orgel [kapelkoor satb, 8 melodieinstrumenten]
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160687
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160682
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160676
Lobsinget Gott, dem Herrn
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160670
Blessed are all those who fear God
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136834
Blessed are all those who fear God
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136832
For God so loved this sinful world
from: Geistliche Chormusik
voor: Gemengd koor (SATTB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 1136821
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (smezttbarb), orkest; 2 kapelkoren (SATB, SATB) ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136812
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Instrumenten partij
Artikelnr.: 1108923
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 1108914
Chorale cantata
Urtext Stuttgarter Mendelssohn-Ausgaben
voor: Solist (bas), gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235777
Chorale cantata
Urtext Stuttgarter Mendelssohn-Ausgaben
voor: Solist (bas), gemengd koor (SATB), orkest
Cello 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235776
Missa pro defunctis
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235431
ZWV 50
Einzelstimme Vl. 2
voor: 2 solisten(AT), gemengd koor (SATBBB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235230
ZWV 50
Einzelstimme Vl. 1
voor: 2 solisten(AT), gemengd koor (SATBBB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235229
KV 125
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235076
Cantata for St. John’s Day
Stuttgarter Bach-Ausgaben Urtext
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 232786
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, fagot, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233909
Kantate zum 7. Sonntag nach Trinitatis
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233643
Cantata for New Year's Day; Circumcision of Christ
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 424230
voor: Solist (tenor), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230180
MWV A 3
voor: Gemengd koor (SSATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 236258
KV 197 (186e)
Einzelstimme Va.
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234894
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
auf der Grundlage des 1980 wiederaufgefundenen Autographs
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Trompet 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236727
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
auf der Grundlage des 1980 wiederaufgefundenen Autographs
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Trompet 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236726
Trinitatismesse
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Hobo 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236688
Dominicusmesse
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Trombone 3 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236659
Dominicusmesse
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Hobo 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236649
Cantata for the feast of John the Baptist
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Basso continuo (orkestpartij)
Artikelnr.: 1628927
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 689552
Über die Nicht- und Flüchtigkeit des menschlichen Lebens.
Kantate zum 24. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Telemann-Archiv – Stuttgarter Ausgaben
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viola da gamba 4 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234625
Oratorium nach einem Text von Gerhard Monninger
für Erzähler, Bariton, gemischten Chor und Instrumente
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), verteller, dwarsfluit, altsaxofoon, strijkers, piano
Viool 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 674142
Offertorium
Schubert-Archiv
Stuttgarter Ausgaben
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 237940
voor: Gemengd koor (SATB), strijkers, basso continuo
Losse partij(en)
Artikelnr.: 274004
BR-JEB F 12
F-Dur
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1654496
Kantate zum 4. Sonntag nach Trinitatis
voor: Solisten, gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 638126
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), contrabas, orgel [kapelkoor satb, 8 melodieinstrumenten]
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 231729
Kirchliche Festouvertüre
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 663904
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven