Beroep: Componist - Een interview met Sophie Lacaze

Hoe word je componist? Wat zijn de verschillende stappen in het compositieproces? Hoe kan de wereld om ons heen ons inspireren tot het schrijven van muziekstukken? Dit zijn de vragen die we stelden aan de Franse componiste Sophie Lacaze..

door Julie Mooser (31.01.2023)

Sophie Lacaze

Homepage: http://sophielacaze.com/


Sophie Lacaze is een Franse componiste, geboren in 1963. Haar werken variëren van solostukken voor instrumenten, kamermuziek en orkestwerken tot opera's en composities met band. Ze worden wereldwijd regelmatig uitgevoerd.

Alle bladmuziek van Sophie Lacaze

Het begin als componist

Hoe ben je begonnen met componeren?

Op een ochtend, ik was ongeveer 14 of 15 jaar, werd ik wakker en ik wist met zekerheid dat ik componist zou worden. Een vreemd idee, want alhoewel ik altijd al aangetrokken was door de wereld van geluid en van muziek, had ik zelden de gelegenheid om naar een concert te gaan, en kende ik geen professionele musici, laat staan componisten... Bovendien speelde ik werken van componisten, die al lang dood waren, want hedendaagse muziek werd in die tijd niet onderwezen op de conservatoria.

Ik besloot dus componiste te worden zonder me vragen te stellen.... Ik denk dat dat ook wel een beroeping wordt genoemd....

Eerst studeerde ik nog techniek... en pas op 26-jarige leeftijd ben ik compositie gaan studeren. Muziek werd mijn leven.

Is talent en inspiratie genoeg om componist te worden, of moet je dat studeren?

Edison zei: "Genialiteit is 1% inspiratie en 99% transpiratie". Ik denk dat hetzelfde geldt voor creativiteit. Iedereen heeft ideeën, en iedereen kan goede ideeën hebben. Maar dan moeten ze worden uitgewerkt, in vorm gebracht, georganiseerd, ontwikkeld (of niet), enz. En zonder technologie, zonder knowhow, is het onmogelijk om een werk van hoge kwaliteit te maken.

Bij muziekcompositie kun je de basistechnieken leren in de klas bij een of meer docenten. Dir ist volgens mij essentieel voor een goed begin. Je moet ook veel luisteren, analyseren, uitproberen, onderzoeken en veel lezen.

Hoe hebben uw leraren uw werk beïnvloed?

Niemand heeft mijn werk beïnvloed, sommige leraren leken zelfs een beetje verbijsterd over mijn artistieke keuzes. Een van hen, Antoine Tisné, begreep echter onmiddellijk wat mij bezighield en begreep mijn belangstelling voor klankkleur. Hij raadde me aan een bepaalde orkestpartituur te analyseren, voor een bepaald instrument te componeren en begeleidde me bij mijn eerste verkenningen van klankkleuren.

Enkele standaardwerken over compositie en orkestratie aanbevolen door de leraren van S. Lacaze:

Arnold Schönberg, The Fundamentals of Musical Composition

Arnold Schönberg, De grondbeginselen voor compositie

Charles Koechlin, Traité de l'Orchestration 1

Charles Koechlin, Traité de l'Orchestration 1

Samuel Adler, The Study of Orchestration

Samuel Adler, The Study of Orchestration

Pierre-Yves Artaud, Flûtes au Présente

Pierre-Yves Artaud, Flûtes au Présente

De compositie

Wat is de eerste stap in het compositieproces?

Ik denk dat dit heel persoonlijk is en van de persoon afhangt. Voor mij is het eerste wat ik doe zoeken naar wat de bron van mijn inspiratie zal zijn. Ik schrijf nooit muziek uit het niets, dat kan ik niet. Dus het kan een gedicht zijn, een schilderij, een foto, een geluid, een legende, .... ...

Hoe lang doe je erover om een stuk te schrijven?

Het hangt af van de bezetting en de lengte van het stuk, maar ik ben zeker erg langzaam. En hoewel ik maar een paar noten schrijf (mijn muziek is nogal minimalistisch), is alles zeer zorgvuldig doordacht en overwogen. Toonhoogte, ritme/lengte, dynamiek en klankkleur, ik behandel alle vier gelijkwaardig en met dezelfde nauwgezetheid. En dat kost tijd, vooral omdat ik regelmatig nieuwe combinaties van klankkleuren uitprobeer die ik met musici moet testen voordat ik ze in de partituur zet.

Heeft u een voorkeursinstrumentatie voor de compositie?

Ja, absoluut... het orkest! Met zijn prachtige en rijke klankkleuren is het een waar genoegen om voor een symfonieorkest te schrijven. Helaas zijn de mogelijkheden om voor orkest te schrijven tegenwoordig zelden.

U was ingenieur voordat u componist werd. Begeleidt deze eerste carrière u nog steeds als componist?

Eens een ingenieur, altijd een ingenieur! Ik heb een tamelijk cartesiaanse manier van denken en heb behoefte om alles te rationaliseren. Je hoort het niet als je luistert, maar mijn muziek is erg wiskundig. De Fibonacci-reeks, de gulden snede, symmetrieën, homothetieën,... behoren tot de fundamenten van mijn compositietechniek.

Was er een sleutelmoment voor het begin van je carrière?

Ik denk dat mijn carrière echt begon in 2009 toen ik de Grand Prix Lycéen des Compositeurs ontving. Tot dan toe was ik volledig onbekend in de hedendaagse muziekscene in Frankrijk. Maar deze prijs veranderde dat.

Works

De cultuur van de Aboriginals heeft u sterk beïnvloed. Hoe heeft u dat omgezet naar muziek?

Ik leerde de cultuur van de Aboriginals kennen in 1998 tijdens mijn eerste verblijf in Australië. De Aboriginals staan heel dicht bij de natuur, ze staan er in dienst van en richten hun leven naar de natuur. Dit verblijf heeft me bewust gemaakt van een aantal zaken die snel essentieel voor me werden. Ecologie is er een van, hoewel ik al een milieubewustzijn had en sommige van mijn werken bewust ecologisch georiënteerd zijn, zoals Voices of Australia. Maar ik voelde me ook aangetrokken tot de Aboriginal muziek, haar dansen en rituele ceremonies, die me herinnerden aan de essentie van muzikale kunst, haar oorsprong en haar oorspronkelijkheid. Dit alles leek me fundamenteel en essentieel. Mijn muziek moest terugkeren naar de oorsprong van de muziek, naar datgene waarvoor deze kunst werd geschapen - het ritueel, de bezwering, de dans. En de zuiverheid. Dat is waar ik vandaag de dag nog steeds naar op zoek ben.

We gebruiken YouTube om video-inhoud in te sluiten. Deze Google-service heeft zijn eigen cookies en kan gegevens over uw activiteit verzamelen. Meer informatie vindt u in de gegevensbeschermingsverklaring van de aanbieder. We hebben uw toestemming nodig om YouTube-video's weer te geven:

Bekijk YouTube-inhoud

U heeft verschillende stukken voor beginners gecomponeerd. Is de verwijzing naar pedagogie belangrijk voor u?

Voor een kunstenaar is het van essentieel belang om les te geven. Ik heb trouwens veel les gegeven, vooral aan de universiteit, natuurlijk compositie, orkestratie, maar ook muziekgeschiedenis en de interpretatie van hedendaagse muziek. En ik merkte dat weinig musici of aangaande musici al hedendaagse werken hadden gespeeld als ze op de universiteit begonnen. Dus ik denk dat het belangrijk is om op jonge leeftijd met contemporary music bezig te zijn!

Denkt u dat hedendaagse muziek voor iedereen toegankelijk is? Hoe kan het toegankelijker worden gemaakt?

Er bestaat niet zoiets als hedendaagse muziek, maar wel hedendaagse muziek met verschillende stijlen en esthetica, die soms heel verschillend kunnen zijn, afhankelijk van de componist die ze schrijft. Vaak kunnen hun werken verwarrend zijn omdat de harmonieën of klanken ongewoonlijk zijn. Dit was in alle tijdperken zo ... Eind negentiende eeuw werd de muziek van Beethoven niet altijd begrepen of gewaardeerd door het publiek, zelfs niet door de musici die zijn laatste strijkkwartetten zouden spelen!

Oren die nog niet gewend zijn aan klassieke muziek of aan stereotiepe muziek die overal te horen is, zoals bij kinderen, kunnen een hedendaags werk onmiddellijk waarderen. In het algemeen is het wenselijk dat alle luisteraars vóór het concert enkele luistertips krijgen, omdat dit de perceptie en het begrip van deze nieuwe muzikale talen vergemakkelijkt. Hedendaagse muziek is toegankelijk voor iedereen als het van goede kwaliteit is en wordt uitgelegd...

We gebruiken YouTube om video-inhoud in te sluiten. Deze Google-service heeft zijn eigen cookies en kan gegevens over uw activiteit verzamelen. Meer informatie vindt u in de gegevensbeschermingsverklaring van de aanbieder. We hebben uw toestemming nodig om YouTube-video's weer te geven:

Bekijk YouTube-inhoud

De afgelopen weken zijn verschillende werken van u voor het eerst voor publiek uitgevoerd, waaronder "Soupirs d'étoiles" door het BBC Symphony Orchestra. Hoe voelt u zich op zulke momenten?

De première van een werk is altijd een belangrijk en ontroerend moment voor een componist. Maar als het een stuk voor orkest is en een prachtig orkest als het BBC SO het speelt, is het een uiterst emotioneel moment en een groot geluk.

Wat zijn uw volgende projecten?

Ik ben zojuist begonnen met het schrijven van een kameropera op basis van een libretto van Alain Carré, regisseur Pierre Thirion-Vallet beschikt over een geweldig team van kunstenaars. Het is een project dat me aan het hart ligt, met een onderwerp dat aansluit bij mijn bezorgdheid over het milieu.

Daarna zal ik een werk componeren voor 10 musici (blaaskwintet + strijkkwintet) en twee stukken voor gevorderde muziekstudenten. Mijn agenda voor 2023 is goed gevuld.

Welk advies zou u geven aan iemand die componist wil worden?

Ik zou hem/haar vertellen dat het een moeilijk beroep is, maar ook veel voldoening geeft. En dat als hij/zij het echt wil doen, hij/zij niet moet aarzelen!

Als u onze lezers slechts één muziekstuk uit alle tijdperken zou moeten aanbevelen, welk zou dat dan zijn?

Dat is een meer dan moeilijke vraag, er zijn zoveel prachtige werken.... Maar misschien kies ik een van de werken die op de Voyager Golden Record staan die de Amerikanen in hun Voyager I en II ruimteschepen installeerden: Prelude en Fuga in C, nr. 1, uit het tweede boek van het Well-Tempered Clavier van Johann Sebastian Bach geïnterpreteerd door Glenn Gould. Dat is fantastisch.

Redactie: Julie Mooser

Sophie Lacaze, Soupirs d'étoiles

Soupirs d'étoiles

Een fictieve reis door de melkweg...

Verband deutscher MusikschulenBundesverband der Freien MusikschulenJeunesses Musicales DeutschlandFrankfurter Tonkünstler-BundBundes­verb­and deutscher Lieb­haber-OrchesterStützpunkt­händ­ler der Wiener Urtext Edition

© 2004–2024 van Stretta Music. Bestel en koop bladmuziek online.

Uw specialist voor allerlei soorten bladmuziek. Muziekboeken online winkel, bladmuziek en play alongs om te downloaden, boeken, muzieklessenaars, lampen en muziek accessoires.

Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.

nl-netWisselen naar Stretta Music Wereldwijdnl-nlOp Stretta Music Nederland blijven