Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), altviool, harmonium [orgel]
Partituur
Artikelnr.: 1660335
voor: Klarinet, cello, piano
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1668789
C
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1666400
for Piano solo
voor: Piano
Partituur
Artikelnr.: 1677418
G
voor: Viool, piano
Instrumental Solo & Piano Accompaniment
Artikelnr.: 1666030
G
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1665761
Opera in two acts (final version) / in one act (original version)
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Piano-uittreksel (Urtext)
Artikelnr.: 1615908
piano performance score and parts
voor: Viool, cello, piano (piano trio)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1696769
voor: Cello, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1690196
voor: Cello, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1684593
voor: Dwarsfluit, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1684436
Alphonse Leduc Collection Performing Editions
voor: Dwarsfluit, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1672898
1. Fassung
H 276 I
voor: Viool, orkest
Piano-uittreksel, solopartij
Artikelnr.: 1672940
Babi Yar
voor: Solist (bas), mannenkoor (TTBB), orkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 1681473
Am
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1666299
Leningrad
voor: Symfonieorkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 1680966
aus „Albumblätter“
I. – VII. Lage
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1697141
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 1690715
aus: Messe modale
JA 136,1
Einzelausgabe aus Chorbuch
voor: Chor (2-stimmig), Flöte, Orgel
Losse uitgave
Artikelnr.: 1690390
voor: Piano
Bladmuziek (Urtext)
Artikelnr.: 1646591
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
2 CD's (zonder bladmuziek)
Artikelnr.: 1666899
N°2 de la "Suite populaire brésilienne"
voor: Gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 1678436
voor: Symfonieorkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 1689964
Opera in three acts
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Partituur (hardcover, Urtext)
Artikelnr.: 1689143
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1678211
light & flexi +
Marschmusik light
Artikelnr.: 1669119
voor: Viool, piano
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1690964
édition bon(n)orgue Vol. 33
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 1678180
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1670120
(Staffelpreise möglich)
voor: Vrouwenkoor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1676677
voor: Cello
Bladmuziek
Artikelnr.: 1663046
C
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1666456
Am
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1666415
New Urtext Edition with comparison of sources and reproduction of fragments from the autograph manuscript
voor: Klassieke gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 1681650
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 1670137
voor: Piano
Bladmuziek (hardcover, Urtext)
Artikelnr.: 1646587
I.-IV./V. Lage
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1673778
Schott Student Edition – Repertoire
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1672937
op. 61b,4
Einzelausgabe aus Chorbuch
voor: Gemengd koor (2-stemmig), orgel
Losse uitgave
Artikelnr.: 1690383
voor: Vrouwenkoor (SSAA/ SSA/ SA a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1697181
12 easy pieces
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 379278
Harlequin's Round Dance
voor: Zangstem (tenor), orkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 1681466
C
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1665990
Nocturne and Cortège
voor: Altviool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1672740
I.–V. Lage
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1687887
aus: Messe pour deux voix égales
167,5
Einzelausgabe aus Chorbuch
voor: Gemengd koor (2-stemmig), orgel
Losse uitgave
Artikelnr.: 1690399
Master Piano Series
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1690345
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 1670139