Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
aus: Zwölf deutsche geistliche Gesänge
voor: Gemengd koor (SATTB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340365
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340057
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339528
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339472
aus: Sechs ausgewählte Volkslieder
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339282
voor: Gemengd koor (SSATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1337691
aus: Neun ausgewählte Volkslieder
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339212
aus: 24 Préludes, op. 11, Nr. 17
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 4260
aus dem Zyklus "Bilder einer Ausstellung"
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2080
aus "30 kleine Choralvorspiele", op. 135a
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 4161
Choralvorspiel, op. 16, Nr. 35
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 4464
op. 39, Nr. 2
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 4397
aus: Zehn Orgelstücke, op. 25
Leipzig, 1888
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 6318
aus: 12 Duette für Violine und Viola, op. 60 (Nr. 5)
voor: Viool, altviool
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 3699
aus: 15 Etüden, op. 116
voor: Altviool
Bladmuziek
Artikelnr.: 4970
from "36 Favorite Home Duets"
voor: Trompet (bes), trombone
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4091
op. 10 Nr. 10
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2308
pour réveiller le bon gros Roi des Singes (lequel ne dort toujours que d'un œil)
voor: 2 trompetten
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4989
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2153
voor: Gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 3182
aus "Lautenlieder" (1920)
voor: Zangstem, gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 1675
from "36 Favorite Home Duets"
voor: Trompet (bes), trombone
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4538
voor: Gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 3191
aus: 22 Etüden für die Clarinette
voor: Klarinet
Bladmuziek
Artikelnr.: 4838
aus: 26 kleine Capricen für die Flöte, op. 37
voor: Dwarsfluit
Bladmuziek
Artikelnr.: 3569
voor: Zangstem, piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 4037
aus: 12 Duette für Violine und Viola, op. 60 (Nr. 7)
voor: Viool, altviool
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4010
aus: Zehn Orgelstücke, op. 25
Leipzig, 1888
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 5631
aus op. 17 "Aus der Jugendzeit"
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 3552
aus "Die ersten Studien für Viola in der ersten Lage", op. 86
voor: Altviool
Bladmuziek
Artikelnr.: 4607
aus "Zwölf Trios für Orgel mit Rücksichtnahme auf leichten Pedalsatz", op. 39
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 4581
aus "36 Choralvorspiele für Orgel", op. 16
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 4910
aus "Humoreske Bagateller", op. 11 (Nr. 5)
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 3639
„Es schaukeln die Winde“
Leipzig, 1901
voor: Zangstem (laag), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 5668
aus: Jugend-Album, op. 47
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 4457
aus "20 Duette für zwei Violinen", op. 55 (Nr. 1)
voor: 2 violen
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 3472
aus: "Die allerersten Vortragsstückchen des jungen Cellisten" op. 19 (Nr. 3)
voor: Cello, piano
Piano-partituur, solopartij (pdf download)
Artikelnr.: 4807
aus "20 Duette für zwei Violinen", op. 55 (Nr. 16)
eingerichtet für zwei Klarinetten
voor: 2 klarinetten
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 3215
Choralvorspiel, op. 67, Nr. 23
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 2783
from "36 Favorite Home Duets"
(Herbei o ihr Gläubigen)
voor: Trompet (bes), trombone
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4809
voor: Gitaar
Bladmuziek
Artikelnr.: 2892
aus: 24 Préludes, op. 11, Nr. 10
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2949
op. 2, Nr. 2
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 4521
aus: "Die allerersten Vortragsstückchen des jungen Cellisten" op. 19 (Nr. 16)
voor: 2 cello's
Speelpartituur (pdf download)
Artikelnr.: 4715
aus: "26 kleine Capricen für die Flöte" op. 37
voor: Dwarsfluit
Bladmuziek
Artikelnr.: 4690
aus "Zwölf Tonstücke verschiedenen Charakters" op. 19 (Nr. 1)
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 4718
Mährischer Tanz
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 2697
aus: "Deux cents Études Nouvelles Mélodiques et Progressives"
voor: Hoorn
Bladmuziek
Artikelnr.: 5125