Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
voor: Accordeon
Artikelnr.: 395900
Volume II
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 404305
Centre Stage 2
Ensemble Centre Stage
voor: Variabel ensemble
Partituur, partijenset
Artikelnr.: 139824
No. 5 Ching-a-ring Chaw
voor: Unison Choir and Piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 198635
Nr. 6 Trinklied des Turiddu
voor: Zangstem (hoog), piano
Artikelnr.: 212403
Heft 3/4
voor: Zangstem (hoog), piano
Artikelnr.: 200061
March
voor: Harmonieorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 670291
Edition Pro Salon
voor: 2 VL VC FL KLAR KB KLAV
Artikelnr.: 141039
Nr. 1 Der Stern (hoch F-Dur)
voor: Zangstem (hoog), piano
Artikelnr.: 100637
Nr. 5 Amor (tief D-Dur) (Verlagskopie) (Kopie van uitgeverij)
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100634
Feuersnot - Elektra
Band 2
voor: Viool
Bladmuziek
Artikelnr.: 100578
Nr. 5 Sie wissen's nicht (tief C-Dur) (Verlagskopie) (Kopie van uitgeverij)
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100526
Nr. 5 Winterliebe (hoch E-Dur)
voor: Zangstem (hoog), piano
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 100506
Große Operette in 6 Bildern
voor: Accordeon
Bladmuziek
Artikelnr.: 102411
voor: Piano
Speelpartituur
Artikelnr.: 874811
Instrumental Play-Along
voor: Altviool
Boek, CD
Artikelnr.: 608647
47 Songs
voor: Zangstem (middel/laag), piano
Pianopartituur
Artikelnr.: 580432
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 818710
Volume IV
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 158486
Vier Rhapsodien
voor: Piano
Artikelnr.: 186185
Stickley Music
voor: Altviool [cello], piano
Bladmuziek (pianobegeleiding)
Artikelnr.: 212804
12 kleine Stücke nach eigenen Liedern
voor: Viool, piano
Artikelnr.: 161651
Sanctus
voor: Mixed Choir or 7 Soloistssten [SSATTBB] a Cappella
Koorpartituur
Artikelnr.: 225210
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 197645
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 174283
voor: Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 154803
für gemischten Chor, Bläser und Schlagzeug
voor: Gemengd koor (SATB), blazersensemble, slagwerk
Zakpartituur
Artikelnr.: 111893
op. 70
voor: für Klavier
Artikelnr.: 113801
op. 36/5-9
voor: für Klavier
Artikelnr.: 112885
op. 46b
voor: für Gesang und Klavier
Artikelnr.: 159118
op. 52/1–3
voor: Orgel
Bladmuziek (Urtext)
Artikelnr.: 1616000
Motette über Matthäus 25, 31-46
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 364835
op. 1
Leipzig 1873
voor: Viool, piano
Piano-partituur, solopartij (pdf download)
Artikelnr.: 6310
voor: Zangstem (middel/laag), piano
Bladmuziek, online audio
Artikelnr.: 489724
H 117
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 343332
Copland 2000, separate part - viola (piano accompaniment available separately = BHI102644)
voor: Altviool, piano
Boek
Artikelnr.: 350978
voor: Zangstem (sopraan), orkest
Boek
Artikelnr.: 338374
im alten Stil
Ausgabe für Trompete und Klavier
voor: Trompet, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 382933
voor: Altviool, orkest
Partituur
Artikelnr.: 382493
Copland 2000, separate part - violin (piano accompaniment available separately = BHI102644)
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 327978
voor: Dwarsfluit, piano
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 312519
British Folk-Music Settings
G. Schirmer Band/Orchestra
voor: Harmonieorkest
Dirigeerpartij (C), losse partijen
Artikelnr.: 318377
Alban Berg als Musikschriftsteller und Analytiker der Musik Arnold Schönbergs
Alban Berg Studien 5
Boek
Artikelnr.: 313817
voor: Slagwerk, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 382710
Ein Orchesterspiel
Eulenburg Studienpartituren
voor: Symfonieorkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 299817
1st Position
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 199423
voor: Orgel
Artikelnr.: 583307
Die in den Fürbitten unermüdliche Gottesgebärerin
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 632326
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven