Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
Op 24/5b
für drei gleiche Stimmen, Gemeinde und Orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 1663975
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1658998
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 624000
voor: Gemengd koor a capella
Artikelnr.: 1658621
aus "Hänsel und Gretel"
Chormusik der Romantik
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1016938
Altdeutscher Liederreim
voor: Mannenkoor (TTBB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 368565
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 1652221
Welterfolge für Zupforchester
voor: Tokkelorkest
Gitaar (losse partij)
Artikelnr.: 328892
aus Vier Lieder op. 20
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1682082
Altdeutscher Liederreim
voor: Mannenkoor (TTBB), piano
Bladmuziek (pianobegeleiding)
Artikelnr.: 373339
aus der Oper "Hänsel und Gretel"
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 560609
voor: Gemengd koor a capella
Artikelnr.: 345526
Sopran/Alt
Koorstem(men)
Artikelnr.: 1660168
voor: 3 blokfluiten (SAT), piano
Losse partij Tenorblokfluit
Artikelnr.: 1655317
Edition Schultheiss
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 155337
voor: Vrouwenkoor a capella
Zingpartituur
Artikelnr.: 1668299
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1653452
Öl auf Leinwand 1903
Postkaart
Artikelnr.: 297989
Leuckart-Chorblatt
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 481761
Fotographie von Moritz Nähr, aufgenommen 1907 in der Wiener Hofoper
DIN A6
Postkaart
Artikelnr.: 235927
BB 111a
voor: Vrouwenkoor (SMezA) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1162444
aus Vier Lieder op. 20
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1682092
Motette für gemischten Chor a cappella
voor: Gemengd koor (SSATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1676838
Neapolitanisches Lied
"Das blaue Meer, die goldne Sonne"
voor: Mannenkoor (TTBB); piano ad lib.
Koorpartituur
Artikelnr.: 1652978
Motette für gemischten Chor a cappella
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1676842
voor: Zangstem (mezzosopraan/bariton), toetsinstrument; gemengd koor (SATB) ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 1660599
Kleine Adventskantate für gemischten Chor und Instrumente
voor: Gemengd koor, instrumenten
Speelpartituur
Artikelnr.: 1663948
und Instrumente
Chorpartitur
voor: CHORMUSIK FRAUEN- + KINDERCHOR MIT BEGLEITUNG WELTLICH EINZELN
Artikelnr.: 1667192
CHOR
16
voor: Gemengd koor a capella
Zingpartituur, koorpartituur
Artikelnr.: 1664547
für drei und vier gemischte Stimmen a cappella
Das Singwerk
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 379439
Broadway Choral
voor: Mannenkoor (TTBB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1666597
für gem Chor a cappella
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1676956
für gemischten Chor (SATB) a cappella
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1661559
from the Symphony No. 5
voor: Harp, strijkers
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 624141
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 1
Artikelnr.: 1669669
voor: Vrouwenkoor (SSAA) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1667163
(Melodie von 1666)
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 1654092
voor: Gemengd koor a capella
Zingpartituur
Artikelnr.: 1681327
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 630954
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 631938
Version für gemischten Chor und Klavier [Orgel]
voor: Gemengd koor (SATB), piano [orgel]
Koorpartituur
Artikelnr.: 372952
voor: Gemengd koor (SAB), piano
Einzelstimme
Artikelnr.: 1077267
Transcontinental Music Choral
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1326351
Schirmer Choral Classics
voor: Vrouwenkoor (SSA), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 896269
Transcribed from Adagio For Strings
voor: Gemengd koor (SATB); piano [orgel] ad lib.
Partituur
Artikelnr.: 241282
No. 52 From Schlichte Weisen, Op. 76
voor: Vrouwenkoor (SSA), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 862185
"Gewaltig endet so das Jahr"
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1660485
5. Röslein auf der Heiden: "Sie gleicht wohl einem Rosenstock"
Schott Chormusik
voor: Vrouwenkoor (SSAA) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1667246