Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
"Brüder, lasst uns lustig sein"
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 280361
(Schlesien)
voor: Mannenkoor (TTB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 280295
"Auf, ihr wilden Männer, wacht" (Franken)
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 280261
voor: Orkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 117427
5 Sätze für Chor (4- bis 6stimmig)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 117078
Trauermusik
Ich bin nicht tot, ich bin nur wieder ausgesät von Gott
voor: Alt solo, Violine solo, Orchester
Partituur
Artikelnr.: 115223
Madrigal auf einen Text von Max Dauthenday
voor: Gemengd koor (5-stemmig) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115139
2 Sätze aus "Liturgische Sätze über altevangelische Kyrie- und Gloriaweisen" op. 13 (1933/35)
voor: Frauenchor (SA)
Koorpartituur
Artikelnr.: 114876
Chorlied auf ein Gedicht von Matthias Claudius
voor: Sopran solo, Gemischter Chor (SATB)
Koorpartituur
Artikelnr.: 114779
Motetto
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 114778
voor: Altviool
Bladmuziek
Artikelnr.: 101698
Heft 1
Heft 1
voor: Zangstem (hoog), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100689
Elektra
Band 3
voor: Cello
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 100588
"Hab mir's gelobt, ihn lieb zu haben"
voor: GES-H (S) GES-M KLAV DT ENGL
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100570
voor: Zangstem (hoog), piano
Artikelnr.: 100448
"Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir" - Motette
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 111441
Jeweils die 6 Verse des Luther-Liedes für Chor, dazu 4 Zwischenspiele für Orgel. Teil 1: 2stimmig, Teil 2: 3stimmig/ Teil 3: 4- bis 8stimmig
voor: Koor, orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 116374
Drei Psalmkompositionen aus "Das Psalmbuch"
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115422
Drei Psalmkompositionen
aus "Das Psalmbuch" (1948)
voor: Koor
Chorpartitur, Sammelband
Artikelnr.: 115420
Epistelmotette zum 22. Sonntag nach Trinitatis
voor: Koor
Koorpartituur
Artikelnr.: 115408
Epistelmotette für den 16. Sonntag nach Trinitatis
voor: Gemengd koor (MezTB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 115403
Marsch für Harmonie-Musik-Besetzung mit Saxophon-Ergänzungsstimmen und Schweizer Stimmen
voor: Klein blaasorkest
Partijenset, losse partij
Artikelnr.: 106028
Kleine Kantate
voor: Kinderchor (SMez) mit Instrumenten
Koorpartituur
Artikelnr.: 103253
Alles Tagverlangen ist zur Ruh gegangen
voor: Mannenkoor (TTBB), cello
Losse partij Cello
Artikelnr.: 772629
Waltz
from 'Gipsy Princess'
voor: Salonorkest
Losse partij harmonium
Artikelnr.: 692623
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1018297
Reduzierte Fassung
voor: 2 solisten (MezBar), gemengd koor (SATB), strijkorkest, orgel; trompet, harp, pauken ad lib.
Losse partij Trompet 3
Artikelnr.: 497602
Werkreihe Flautarroso 5
voor: Fluit, gitaar
Losse partij Fluit
Artikelnr.: 647416
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 329522
Walzer, für gem. Chor, Orchester (Klavier)
Losse partij Bas-instrument
Artikelnr.: 331999
Preciosa
voor: Viool
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 310764
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3, 4
Artikelnr.: 126909
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 2
Artikelnr.: 142757
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 144973
Akkordeon II
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 2
Artikelnr.: 146272
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 150949
Faksimileausgabe
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 420131
Losse partij
Artikelnr.: 126362
Preciosa
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 268915
EOS - Eulenburg Orchestral Series
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 608443
Losse partij gitaar 1
Artikelnr.: 447070
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 420136
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 4
Artikelnr.: 348020
Walzer aus der Operette "Die lustige Witwe", mit Orch. oder Klav.
Losse partij Bas-instrument 1
Artikelnr.: 272651
voor: Orchester (2 Oboen, 2 Klarinetten, 2 Fagotte, 2 Hörner, 2 Trompeten, Posaune, Pauken, Piatti, 2 Violinen, Viola, Violoncello, [Kontrabass]
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424810
op. 20
Einzelstimme Vc.
voor: Cello, orkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 424506
voor: Variabel blaasorkest
Losse partij Tenorhoorn 1
Artikelnr.: 331849