Het kleine komische zusje van de opera vindt haar oorsprong in Parijs en beleefde haar hoogtijdagen in Wenen.
Ontdek hier alle bladmuziek van jouw lievelingsmelodieën uit de mooiste operettes!
De operette ontwikkelde zich in Parijs gedurende het midden van de 19e eeuw als tegenganger van de “serieuze opera”. Deze nieuwe vorm van grotesk-frivole parodieën op belcanto opera en de Grand Opéra á la Meyerbeer werd in grote mate beïnvloed door Jacques Offenbach.
In Wenen probeerde men navolging te geven aan het succesverhaal van Offenbach. Johann Strauss (junior) behaalde met zijn werk “Die Fledermaus” grote successen. In tegenstelling tot de Franse Cancan worden de Weense operettes gekenmerkt door de wals. De wens om een hoger opgeleid en rijker publiek te bereiken zorgde ervoor dat de Weense operette gaandeweg serieuzer en minder frivool werd en zich steeds meer ging onderscheiden van de Franse variant – dit laatste was uiteraard ook deels politiek gemotiveerd en een weerspiegeling van het opkomende nationalisme.
In Duitsland ontstonden de Beierse en de Berlijnse operette, die met Paul Abrahams (“Viktoria und ihr Husar” (1929)) haar hoogtepunt bereikte. Zijn zeer succesvolle en populaire werken werden echter nadat de Nationaalsocialisten aan de macht kwamen als “entartet” bestempeld en verdwenen al snel van het toneel.
Gelijktijdig werd in de Verenigde Staten – mede door de grote aantallen uit Europa afkomstige (gevluchte) musici – onder grote invloed van de operette een nieuw genre geboren: de musical.
“Ba-ta-clan” (1855) van Jacques Offenbach
“Orpheus in de Onderwereld” (1858) van Jacques Offenbach
Die Fledermaus (1874) van Johann Strauss (junior)
“Boccaccio” (1879) van Franz von Suppé
“Der Bettelstudenttick van Carl Millöcker
Der Zigeunerbaron (1885) van Johann Strauss (junior)
“Der Vogelhändlertick van Carl Zeller
“Die Lustige Witwe” (1905) van Franz Lehár
“Die Csárdásfürstin” (1915) van Emmerich Kálmán
“Gräfin Mariza” (1924) van Emmerich Kálmán
“Das Land des Lächelns” (1929) van Franz Lehár
“Im weißen Rössl” (1930) van Ralph Benatzky
“Blume von Hawaii” (1931) van Paul Abraham
“Ball im Savoy” (1932) van Paul Abraham
83
voor: Elektronische orgel
Artikelnr.: 1653749
Potpourri
voor: Harmonieorkest
Artikelnr.: 1652018
aus "Zigeunerliebe"
voor: Zangstem, piano
Losse uitgave
Artikelnr.: 1677029
10 ausgewählte Melodien aus bekannten Operetten
voor: Zangstem, piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1661586
"Berlin! Hör' ich den Namen bloß" – Marschlied
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Pianopartituur
Artikelnr.: 1664831
für Orchester
Komplettes Orchestermaterial
voor: Symfonieorkest
Partijenset
Artikelnr.: 217030
Eine Sammlung der bekanntesten Kompositionen
Band 2
voor: Accordeon
Bladmuziek
Artikelnr.: 102276
Overture to the Operetta
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1676706